Čo by som mal vedieť pred návštevou interiérového štúdia (stolára) ?

Dnes sa pozrieme na ukážkový príbeh...

Príbeh:
Pani Eva by rada vyriešila úložný priestor v chodbe. Bez zbytočných okolkov sa vrhne na internet a tlač aby zistila, kto by jej mohol skriňu vyrobiť. Prišla na to, že vo svojom meste má tri interiérové štúdia a taktiež štyroch stolárov a jedného pána, ktorého jej doporučila suseda. Takže celkovo má pani Eva k dispozícii osem potencionálnych dodávateľov. Keďže chce pani Eva najlepšiu ponuku rozhodne sa obehať všetkých dodávateľov.

Rozhovor s dodávateľmi vyzerá asi takto:
Zákazník:
- Dobrý deň, chcem skriňu do chodby. Čo to stojí ?
Dodávateľ:
- Dobrý deň, cena skrine záleži od mnohých faktorov, môžete mi opísať aká by tá skriňa mala byť ?
Zákazník:
- Chcela by som tam niečo povešať a nejaké police ... Možno aj zásuvku alebo dve ?
Dodávateľ:
- Chápem, čo sa týka materiálov, máte predstavu ?
Zákazník:
- Jee toto je pekné, a toto sa mi páči tiež, koľko stojí tento dekor ?
Dodávateľ:
- Dekory sa pohybujú od 20-800 euro za meter štvorcový, v akej cenovej hladine by sa chcete pohybovať ?
Zákazník:
- vôbec netuším, koľko taká skriňa môže stáť. Naceňte mi to s týmto dekorom, s tamtým a ešte aj s týmto.
Dodávateľ:
- (po 1hodine a 24minútach) nakreslil som Vám tie dve varianty vnútorného rozloženia a každú v troch dekoroch. Tu máte 6 cenových ponúk, nech sa páči. Najlacnejšia ponuka je 740 euro a najdrahšia je 1960 euro.
Zákazník
- Hmm, 740 euro je najlacnejšia ? Som myslela, že sa zmestím do 500 euro. Ďakujem, dovidenia

Zhrnutie:
- čas stráveny u dodávateľov 12hodín
- zákazník je znechutený vysokými cenami a stratou času


Čo by som si mal uvedomiť ešte pred samotným stretnutím s dodávateľom, aby som sa vyhol podobnej trápnej situácii ?
1. Zamerám si ,aspoň orientačne, priestor, kde chcem nábytok umiestniť.
- dôležitá je šírka, výška a hĺbka
2. Dobre si premyslím, čo doň chcem ukladať.
3. Rozmyslím si farebné a materiálové usporiadanie (svetlá, tmavá, DTDL, sklo ...)
- ako inšpirácia Vám môže pomôcť internet, prípadne stránky dodávateľa
4. Aké sú moje finančné možnosti ? Som ochotný kúpiť nábytok aj na úver ?
- veľmi podstatná a dôležitá informácia nielen pre Vás ale aj pre dodávateľa
5. Čo je pre mňa dôležitejšie, kvalita alebo cena ?

Ak mám usporiadané tieto myšlienky, môžeme si dohodnúť stretnutie s dodávateľom, ktoré bude vyzerať nasledovne:
Zákazník:
- Dobrý deň, chcem skriňu. Mala by slúžiť na vešanie búnd, kabátov, odkladanie čapíc, šálov, kufrov atď. Chcel by som teda vešanie, asi 6 políc a jednu zásuvku. Šírka priestoru je asi 2,5m, výška 2,6m a hĺbka 0,6m. Dvere by som chcel DTDL v kombinácii s lacobelom. Pomer by mal byť asi 1:3, stredná časť dveri by mal byť ten lacobel. Mám rozpočet 650 eur. Bolo by to možné ?
Dodávateľ:
- Dobrý ďeň, Vami požadovanú skriňu Vám vieme dodať za 780 eur, v prípade, že by ste zvolili tento (iný) dekor, vedeli by sme Vám dodať nábytok za 610 eur.
Zákazník:
- rozhodol som sa pre lacnejšiu variantu, rozpočet ma nepustí
alebo
- rozhodol sa pre drahšiu variantu

Zhrnutie:
- perfektne pripravený zákazník, ktorý presne vie čo chce, ako to chce a za čo to chce.
- cenová ponuka je vypracovaná veľmi rýchlo a zákazník sa môže hneď rozhodnúť
- zákazník je stále dosť fresh (čerstvý) na prípadné vyjednávanie o cene


Obidva príklady sú tak trošku nadsadené, no napriek tomu z praxe viem, že drtivá väčšina ľudí reaguje podľa prvého príkladu, kedy nieje zákazník absolútne pripravený na rozhodor s dodávateľom. Ujasnite si, čo chcete, ako to chcete, kedy to potrebujete a hlavne sa nebojte priznať aký máte rozpočet alebo finančné očakávania. Ušetríte tým viac ako si myslíte.